Jak samodzielnie wypolerować lampy samochodowe przy użyciu zestawu do regeneracji?

Jesień i zima to okres trudny dla kierowców, którzy muszą szczególnie uważać podczas jazdy o zmroku. Pogorszona widoczność może stać się przyczyną groźnych wypadków. Z tego względu, warto zadbać o dobre oświetlenie samochodu. Przyczyn słabej emisji strumienia światła z reflektorów samochodowych może być kilka. Jedną z nich jest zmatowienie klosza reflektora. Duża część reflektorów wykonana jest z tworzywa sztucznego, które z biegiem lat ulega matowieniu i żółknięciu. Poza tym pojawiają się zarysowania. Nie oznacza to jednak konieczności wymiany reflektora na nowy. Zmatowiałe klosze można w prosty sposób zregenerować, dzięki czemu posłużą jeszcze przez kolejne lata i zapewnią odpowiednią jakość oświetlenia. W naszym poradniku podpowiemy jak samodzielnie, krok po kroku, przy użyciu kilku akcesoriów wypolerować oświetlenie samochodowe.
Etap I - zabezpieczenie karoserii samochodu
Bardzo istotne jest aby podczas prac regeneracyjnych nie uszkodzić karoserii samochodu. Z tego względu dobrze jest wymontować lampę z samochodu. Pozwoli to nie tylko uchronić lakier przed ewentualnymi uszkodzeniami w trakcie prac, ale też zwiększy ich komfort. Wymontowana lampa ułatwi polerowanie wszystkich krzywizn, załomów i miejsc trudno dostępnych. W przypadku jeśli nie masz możliwości wymontowania lampy, koniecznie zabezpiecz karoserię przyklejając taśmę malarską na elementy położone w pobliżu reflektora, a zwłaszcza zderzak, maskę samochodu i błotnik. W ten sposób będziesz mieć pewność, że papier ścierny nie spowoduje otarcia karoserii.
Etap II - usunięcie starej warstwy
Zanim przejdziesz do polerowania, musisz usunąć stare powłoki ochronne przy pomocy papieru ściernego. W przypadku reflektorów o dużym stopniu zmatowienia i z licznymi zarysowaniami, stara warstwa ochronna może odchodzić całymi płatami. Aby skutecznie pozbyć się starej powłoki i wszelkich zarysowań zastosuj wodne papiery ścierne o różnym stopniu gradacji tj. 800, 1000, 1200, 1500, 2000, 2500 i 3000. Przed rozpoczęciem ścierania papiery trzeba zamoczyć w wodzie na kilkanaście minut. Ścieranie należy rozpocząć od najgrubszej gradacji 800 i stopniowo przechodzić przez każdy kolejny rodzaj papieru ściernego, aż do najdrobniejszego o gradacji 3000. Usuwanie starej warstwy pokrywającej reflektor można robić ruchami okrężnymi lub naprzemiennie w poziomie i pionie. Co jakiś czas trzeba reflektor spryskiwać wodą ze spryskiwacza, w celu prowadzenia pracy na mokro i by widoczne były jej efekty. Musisz pamiętać o dokładnym przetarciu papierem każdej części reflektora, tak aby został on na nowo zmatowiony w równomiernym stopniu. Po usunięciu starej powłoki ochronnej, możesz przejść do papierów o drobniejszej gradacji. Na tym etapie nie ma konieczności tak długiego ścierania. Po zastosowaniu wszystkich rodzajów papieru ściernego uzyskasz efekt dodatkowego zmatowienia. Jednak bez obaw - przejrzystość reflektora zostanie przywrócona na etapie polerowania.
Etap III - polerowanie lampy samochodowej
Osiągnięcie przejrzystości reflektora jest możliwe dzięki polerowaniu. Dobrze jeżeli masz możliwość wykorzystania polerki maszynowej (rotacyjnej lub dual action). Wówczas najszybciej uda się przejść z matowej powierzchni klosza do przezroczystej. Jeżeli nie masz możliwości zastosowania maszyny polerskiej, możesz wykonać polerowanie ręcznie przy użyciu gąbki do polerowania lakieru lub pada z zestawu renowacyjnego oraz pasty polerskiej. Dla dobrego efektu końcowego warto zainwestować w pasty polerskie o różnym stopniu gradacji tj. tnącej (służy do usuwania głębokich zarysowań), polerującej i wykańczającej lub zakup pasty 3 w 1 (AIO). Pastę nałóż miejscowo na powierzchni lampy przy pomocy gąbki, a następnie poleruj powierzchnię wykonując ruchy okrężne ze średnią siłą nacisku, aż do momentu uzyskania pożądanego efektu przezroczystej lampy.
Etap IV - zabezpieczenie lampy
Aby efekt polerowania był trwały konieczne jest zabezpieczenie jej powierzchni warstwą ochronną. W przeciwnym wypadku lampa ulegnie szybkiemu ponownemu zmatowieniu. Istnieje szereg preparatów, które możesz wykorzystać do zabezpieczenia lampy. Najprostszym sposobem, ale mało trwałym jest pokrycie reflektora powłoką wosku samochodowego, używanego do zabezpieczenia karoserii. Twardszą i dłuższą ochronę zapewni powłoka kwarcowa, którą także używa się do zabezpieczenia lakieru samochodowego. W tej sytuacji resztki wosku lub powłoki kwarcowej można wykorzystać na inne części samochodu. Najtrwalsze zabezpieczenie uzyskasz stosując lakier bezbarwny (tzw. klar). Trzeba go jednak rozprowadzić umiejętnie, tak by efekt był zadowalający.
Szukasz zestawów do polerowania lamp? Sprawdź ofertę na https://sklep.motogo.pl/
Zostaw komentarz