Twój samochód nie odpala - to może być awaria rozrusznika!

Akumulator jest naładowany, klemy są mocno dociśnięte, podczas pracy silnika poziom ładowania i napięcia jest odpowiedni a samochód i tak ma problemy z zapalaniem – winny może być rozrusznik. Rozrusznik jako element podlegający zużyciu eksploatacyjnemu przewidziany jest na określoną ilość czasu. W związku z tym, że awaria lub zużycie rozrusznika może unieruchomić samochód, bardzo ważne jest wczesne rozpoznanie objawów mogących świadczyć o tym, że wymaga wymiany. Markowy i wysokiej jakości rozrusznik można kupić na iParts.pl.

Rozrusznik – jego rola i budowa

Głównym zadaniem rozrusznika jest wprawienie w ruch wału korbowego jednostki napędowej. Dzięki temu silnik zaczyna się kręcić, a po osiągnięciu odpowiednich obrotów odpala. Elementem łączącym silnik z rozrusznikiem jest bendix – zespół sprzęgający rozrusznika. Dzięki temu elementowi możliwe jest również rozłączenie rozrusznika po odpaleniu samochodu, jeśli rozrusznik nie będzie mógł rozłączyć się z silnikiem w odpowiednim momencie, będzie to groziło uszkodzeniem rozrusznika ponieważ rozrusznik nie jest przystosowany do ciągłej pracy, ponadto kręci się z prędkościami sporo niższymi aniżeli silnik. Bendix łączy się z wirnikiem i elektromagnesem, dzięki któremu możliwe jest wprawienie w ruch rozrusznika i wypchnięcie go na czas odpalenia. Poza tymi elementami rozrusznik jest silnikiem elektrycznym, dlatego zbudowany jest ze szczotek i cewki. Podczas pracy rozrusznika, z akumulatora pobierany jest prąd o ogromnym natężeniu - od 200 do 600 Amper. Dlatego warto dbać również akumulator i przewody aby przenosiły napięcie bez niepotrzebnych strat. W mroźne dni, zwłaszcza w silnikach diesla jest to szczególnie ważne, ponieważ jednostki wysokoprężne stawiają zdecydowanie większy opór podczas odpalania.

Jakie są możliwe usterki związane z rozrusznikiem samochodowym?

W związku z tym, że rozrusznik jest częścią obrotową silnika pracuje na łożyskach. Wszelkiego rodzaju wilgoć i zanieczyszczenia które mogą się do niego dostać wpływają na jego pracę – a zwłaszcza na wyrobienie się łożysk ślizgowych, właśnie dzięki którym rozrusznik może się wysuwać i kręcić. Kolejną usterką może być naturalne zużycie szczotek. Również uszkodzeniu może ulec włącznik elektromagnetyczny – którego awarię można rozpoznać po głośniejszej pracy rozrusznika i brakiem możliwości uruchomienia silnika. Najbardziej uporczywą awarią będzie usterka uzwojenia wirnika która spowoduje zatrzymanie rozrusznika.

Regeneracja czy wymiana rozrusznika?

W przypadku rozrusznika można zastanowić się nad regeneracją, czyli wymianą zepsutych lub zużytych elementów. W przypadku nowych samochodów będzie to na pewno tańsze rozwiązanie niż zakup nowego. Natomiast jeśli mamy starszy samochód do którego części nie są aż tak kosztowe można zakupić nowy. Co prawda rozrusznik można zregenerować, natomiast rekomendowanym przez wiele serwisów rozwiązaniem jest jego wymiana. Odpowiedni model znajdziesz szukając rozrusznik na iParts.pl.

Artykuł sponsorowany

Kategorie: Motoryzacja,

Autor

Redakcja

4tuning.com.pl

Komentarze (0)