Rower – nowy, czy używany?

Każdy z nas przed zakupem droższej rzeczy staje przed pytaniem: kupić nowe, ale skromniejsze, czy używane, ale lepiej wyposażone? Tyczy się to zakupu telewizora, samochodu, a także roweru.

Na rynku nowych jak i używanych rowerów nie brakuje. Dostępne są tysiące ofert różniące się ceną, rozmiarem ramy, rozmiarem kół, osprzętem, kolorem, sylwetką, itd. Dokonując wyboru nowy/używany musimy poznać wady i zalety każdej z opcji, być może to choć trochę ułatwi nam wybór.

Cena.
Nie bez powodu zaczynamy od tego punktu. Gdyby „cena nie grała roli”, z pewnością bez zastanowienia wybralibyśmy nowy rower z salonu. Jednoślad, który za sobą ma już kilka sezonów, ale wciąż cieszy się uznaniem wśród amatorskich kolarzy, możemy nabyć nawet za ułamek ceny, jaką kosztował w momencie premiery. Przestrzegamy też przed okazjami. Tanie rowery z niskim przebiegiem, stosunkowo młodym rocznikiem, mogą mieć ukrytą wadę (jak np. powypadkowość i uszkodzenie ramy). Od takich egzemplarzy uciekajmy z daleka. Nie wyklucza to jednak faktu, że nie możemy kupić tanio naprawdę dobrego sprzętu sprzedawanego np. z powodu nietrafionego prezentu lub źle dobranego rozmiaru.

Stan techniczny.
Tylko nowy monoślad ze sklepu jest w idealnym stanie technicznym. Licznik przebiegu nie nabił ani kilometra, a podzespoły są czyste i nienaruszone. Kwestie techniczne w rowerach używanych to zazwyczaj ruletka, dlatego przed wręczeniem pieniędzy i zabraniem sprzętu należy się mu dokładnie przyjrzeć, przejechać i wyłapać wszystkie niedoskonałości. Co więcej – może być to także punkt zaczepienia do negocjacji ceny. Jeżeli wiedza i doświadczenie pozwala nam oszacować koszty naprawy uszkodzonych elementów możemy wywnioskować, czy jego zakup na pewno jest dla nas opłacalny.

Gwarancja.
Rowery nowe standardowo mają okres gwarancji wynoszący 24 miesiące (choć zdarzają się marki oferujące okres nawet 5-ciu lat). Wszystkie wady producenta oraz uszkodzenia podzespołów (o ile były prawidłowo eksploatowane) zostaną nam w rowerze nowym wymienione lub naprawione. O gwarancji w rowerze używanym możemy zapomnieć, a wszystkie wady (nawet te dostrzeżone zaraz po zakupie), będziemy musieli naprawić na własną rękę.

Alternatywa między nowym a używanym.
Ciekawą opcją o której możliwości nie wie każdy kupujący jednoślad, jest zakup roweru powystawowego lub testowego. Ich ceny są niższe niż jeszcze zafoliowanych braci, aczkolwiek mimo wszystko rowery z wystaw cechuje stan niemalże idealny. Warto więc wysłać zapytania do lokalnych sklepów rowerowych o możliwość zakupu sprzętu, jaki opisaliśmy wyżej.

Podsumowanie.
Przy zakupie roweru o jego wyborze często decyduje cena. Przed wydaniem pieniędzy na nowy jednoślad warto przemyśleć jego docelowe przeznaczenie – do wyścigów, rekreacji, dojazdu do sklepu. Niekiedy lepszą opcją jest zakup starszego sprzętu z lepszym wyposażeniem, a niekiedy w grę wchodzą tylko nowe egzemplarze. Kierujmy się jednak zasadą – wyborów dokonujmy z głową.

 

Kategorie: Sport,

Autor

Redakcja

4tuning.com.pl